Фінансова відповідальність роботодавців за використання нелегальної праці!
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
ЄРКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Селищний голова
____________Л. О. Польовий
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
Законодавчі новації
ФІНАНСОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ РОБОТОДАВЦІВ
ЗА ВИКОРИСТАННЯ НЕЛЕГАЛЬНОЇ ПРАЦІ
смт. Єрки, 2017
Законодавчі новації
ФІНАНСОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ РОБОТОДАВЦІВ ЗА ВИКОРИСТАННЯ НЕЛЕГАЛЬНОЇ ПРАЦІ
У зв’язку із набуттям чинності з 01.01.2017 Закону України від 06.12.2016 № 1774-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України“ (надалі — Закон 1744), запроваджені фінансові санкції стосовно юридичних та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю.
Відповідно до ст. 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу за:
Порушення |
санкція |
- фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), - оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, - виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків
|
96000 грн. |
- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі
|
9600 грн. |
- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці |
32000 грн. за кожного працівника щодо якого скоєно порушення |
недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
|
32000 грн. за кожного працівника щодо якого скоєно порушення |
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні
|
9600 грн. |
недопущення до проведення перевірки з питань: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), - оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, - виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків
|
320000 грн.
|
порушення інших вимог трудового законодавства |
3200 грн. |
Також, новацією законодавства 2017 року стало те, що проводити перевірки у сфері праці і накладати штрафи окрім органів Держпраці, органів виконавчої влади зможуть і органи місцевого самоврядування (ОМС). Законом України № 1774 доповнено статтю 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» частиною третьою. Відтепер виконавчі органи міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад отримали повноваження щодо:
- контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення;
- накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
Державний контроль (інспекційні відвідування) за додержанням
законодавства про працю проводиться:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
- Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
-ДФС та її територіальних органів (про невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; про факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень; про факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом; щодо роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника);
- Пенсійного фонду України та його територіальних органів (про роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної; щодо роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; щодо роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків; щодо працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року; щодо роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України “Про відпустки”); щодо роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації; стосовно роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів; щодо роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Проводити перевірки ОМС мають право не лише в організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади. Контролювати дотримання законодавства у сфері праці та зайнятості ОМС зможуть в організаціях інших форм власності та у ФОП, які використовують працю найманих працівників. Посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад, отримали право складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені частинами 1-4 статті 41 КпАП (п. 2 ч. 1 ст. 255 КпАП).
Як зауважив законодавець, коментуючи новацію: «Оскільки ОМС краще володіють інформацією про стан дотримання законодавства про працю на території своєї територіальної громади, ніж управління Держ-праці, які територіально розташовані в обласних центрах, то й позитивних результатів для працівників та державного (місцевого) бюджету від здійснення ОМС таких повноважень очікується більше».
Використана література:
1. Кодекс законів про працю
2. ЗУ від 06.12.2016 № 1774-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України“
3. ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”
4. Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений ПКМУ від 26.04.2017р. № 295